Bortforsling av möbler och annat – hur gör jag?
I denna artikel går vi igenom hur du enklast går tillväga när du vill bli av med bland annat möbler, kläder och porslin. Ska man sälja, skänka eller återvinna sina saker?
Har du börjat tröttna på alla konstanta projekt som livet i hus innebär? Trots den stora ytan så kanske det inte längre väger upp för all tid som måste läggas ned på underhåll, reparationer mm. Eller kanske har barnen flyttat ut och huset blivit för stort? Då kanske det är dags att flytta till lägenhet.
Oavsett anledning så kan flytten lätt bli en dyr historia, men som tur är finns det alltid knep att ta till för att komma ned i pris. Kostnaden för flytthjälp varierar en hel del beroende på hur stort ditt hem är, hur mycket packning du tar med dig till din nya bostad samt hur långt du ska flytta.
För ett hus på 150 kvm eller mer, kan man räkna med att en flyttfirma tar ca 20 – 25 kr per kvadratmeter efter RUT-avdrag. Det innebär att för en villa på 150 kvm skulle flytthjälp kunna kosta mellan 3 000 och 3 750 kr med RUT-avdraget inräknad. Utan RUT-avdrag kan man räkna på ca 32 – 40 kr per kvadratmeter.
Kostnaden för tiden det tar för flyttfirman att ta sig mellan ditt hus och den nya lägenheten är dock inte inräknat i denna kalkyl. Nedan går vi igenom hur du kan minska på dessa kostnader i de fall du ska flytta från hus till lägenhet.
”Ju färre saker du behöver flytta, desto billigare blir det eftersom du då slipper hyra in extra bärhjälp”
Börja med att rensa upp i ditt hem. Ju färre saker du behöver flytta, desto billigare blir det eftersom du då slipper hyra in extra bärhjälp.
Att flytta från hus till lägenhet med ett bohag på 150+ kvm kan ta ca 6-8 timmar för en flyttfirma beroende på hur mycket som ska flyttas och hur många personer det är som hjälper till att bära flyttlådorna.
Kolla in denna artikel om du vill veta mer om vad som ingår i en flytthjälp och hur mycket en flyttfirma kan kosta.
Ett tips för att få lite extra slantar att röra dig med till flytten, är att hålla i en garageutförsäljning eller annan typ av loppis. Gör dig av med sådant du inte längre kommer behöva i en lägenhet såsom robotgräsklipparen eller motorsågen. På så sätt minskar du även kostnaden på självaste flytten genom att dra ned på antal flyttlådor som ska med.
Du kan också välja att donera möbler och kläder till second hand-butiker så som Myrorna, Stadsmissionen eller Emmaus, på så vis kan du glädja någon annan som är i större behov av saker du inte längre behöver.
I vår artikel Bortforsling av möbler och annat – hur gör jag? kan du få fler tips på hur du gör dig av med möbler, kläder, porslin och annat.
De flesta flyttfirmor erbjuder packhjälp och då ingår oftast flyttlådor, bubbelplats och självklart någon som kommer hem till dig för att hjälpa till med packningen.
Denna tjänst kan vara värt att betala för om du vill göra det så enkelt för dig som möjligt och helt enkelt inte riktigt vet vart du ska börja. Du kanske känner dig stressad och överväldigad av allt som ska göras? Då är detta ett alternativ att rekommendera.
Vill du däremot packa på egen hand och känner att du har gott om tid, så kanske du bara är i behov av själva flyttlådorna? Visst kan man köpa vanliga flyttlådor på de flesta varuhus, men vårt främsta tips att åka till närmsta matbutik och fråga personalen om bananlådor!
Att återanvända bananlådor är inte bara ett smart sätt att spara in på kostnaden av flyttlådor, utan också också ett miljövänligt sätt att återanvända resurser som matbutikerna ändå kommer att slänga. Bananlådor är starka lådor anpassade för att hålla tunga föremål, och kan passa perfekt till grövre saker.
Se dock till att inte packa lådorna för tungt. Så du och din eventuella bärhjälp slipper undan skador och överbelastade ryggar.
Ska du sälja huset? Få ut så mycket som möjligt genom att maximera förutsättningarna. Följande två artiklar ger dig tips på hur du kan komma upp i värde i samband med flytten.
Att renovera bostaden innan du flyttar ut är ingen dum idé. Det kan höja värdet på din bostad samtidigt som det blir enklare att sälja huset.
Oavsett om du redan har planerat kommande renoveringar, kan det vara värdefullt att veta vilka renoveringar som höjer värdet på bostaden.
Eller kanske räcker det med en enkel uppfräschning innan du flyttar?
Här har vi samlat flera bra tips kring hur du kan maxa priset genom homestyling. Något som kan vara värt för att få till ett bra första intryck och lyfta fram unika egenskaper med ditt hem som får köparna att förälska sig i just ditt hus.
Priserna kan variera kraftig från flyttfirma till flyttfirma. När du ska flytta är det därför alltid rekommenderat att kolla med flera flyttfirmor innan du bestämmer dig. Se hur de prissätter flytten och hur priset skiljer sig mellan varandra.
Många flyttfirmor samarbetar även med städfirmor som kan hjälpa dig med flyttstädningen. Vissa kan erbjuda ett billigare pris om du anlitar flyttstädning genom dem jämfört med att hitta en egen städfirma.
Läs mer här för att veta hur mycket en städfirma kan kosta.
Det finns även flyttfirmor som erbjuder hjälp med återvinning, magasinering eller möbelmontering. Hör med dem hur mycket det skulle kosta att ta del av dessa tjänster i samband med flytten av din bostad jämfört med om du skulle hitta dessa tjänster på egen hand.
Här kan du även läsa mer om magasinering, vad det kostar och vad du ska tänka på.
Det viktigaste är att du hittar ett företag som matchar dina behov, både när det gäller priset men även att de erbjuder tjänster som passar när du ska flytta från hus till lägenhet. En husflytt innebär nämligen många fler moment och kräver att flyttföretaget är flexibla och kan tillgodose just dina behov.
Genom att göra en priskoll och ta in flera offerter kan du vara säker på att du inte betalar mer än vad du borde.
Du får helt enkelt rätt hjälp från rätt företag. Jämför därför alltid priser och tjänster innan du fattar ett beslut.
Glöm nu inte att nyttja RUT-avdraget för att kunna dra av hälften av arbetskostnaden. Något som gäller oavsett om du bor i hus, bostadsrätt eller hyresrätt. Har du ännu inte använt ditt belopp på upp till 75 000 kr i avdrag per person per år, kan detta vara ett perfekt tillfälle för det.
Tänk dock på att ROT- och RUT-avdraget räknas ihop, ROT-avdraget får dock vara högst 50 000 vilket innebär att 25 000 är öronmärkta för RUT.
Flytt- och städfirmor ansöker oftast om RUT-avdraget åt dig, och kollar om du har rätt till att nyttja det. Utöver fakturan från flyttfirman, där avdraget ska vara specificerat, så får du även hem ett brev från Skatteverket med en bekräftelse på ansökan.
Det finns dock ett antal kriterier som du behöver uppfylla för att kunna nyttja RUT-avdrag.
Oavsett vilken typ av hjälp du behöver inför flytten löser vi på Dorunner det åt dig.
Vi matchar ihop dig med proffsiga flyttfirmor och du får upp till 5 olika offerter från passande företag. Då kan du i lugn och ro jämföra och välja det som passar just dig och dina behov bäst.
På vår webbplats kan du dessutom läsa omdömen från andra som har anlitat företag hos oss – allt för att du som kund ska känna dig så trygg som möjligt.
Låt oss veta vad du behöver hjälp med! Vi kopplar ihop dig med duktiga företag nära dig.
Jämför offerter, chatta direkt med företag, läs omdömen och se tidigare referensprojekt innan du väljer företag.
Känn dig trygg med att få hjälp av erfarna hantverkare och företag, och njut av all den extra tid du helt plötsligt har!
Att skapa en offertförfrågan på Dorunner är ett bra sätt att få en bra första uppfattning av arbetskostnaderna.
I denna artikel går vi igenom hur du enklast går tillväga när du vill bli av med bland annat möbler, kläder och porslin. Ska man sälja, skänka eller återvinna sina saker?
Hur hittar man en flyttfirma som man känner sig trygg med, men som fortfarande inte kostar skjortan? Vi går igenom några viktiga saker att tänka på när du ska anlita flyttfirma.
Mycket i huvudet inför flytten? Vi har gjort en checklista på allt som behöver fixas och saker att tänka på inför din flytt. Dessutom ger vi dig en lista på saker som behöver inhandlas om du ska flytta hemifrån för första gången.
Att stå inför en flytt kan kännas både spännande men också stressande och överväldigande. Därför är det viktigt att börja packa och förbereda i tid. Vi går igenom 10 tips och råd som är bra att tänka på inför din flyttpackning.
I det här inlägger går vi igenom hur lång tid en flyttstädning tar beroende på om du gör det själv eller anlitar en flyttstädfirma, samt vilka andra saker som kan påverka städtiden.
Dorunnervations är en del av tjänsteförmedlingstjänsten Dorunner. På Dorunner är det enkelt att komma i kontakt med kvalitetssäkrade hantverkare och tjänstemän och det är gratis att skapa en offertförfrågan. Börja alltid på Dorunner när du behöver hjälp med något och på Dorunnervations när du vill få tips och inspiration.
Dorunner AB | Karlavägen 50 | 114 49 Stockholm | info@dorunner.se