Bortforsling av möbler och annat – hur gör jag?
I denna artikel går vi igenom hur du enklast går tillväga när du vill bli av med bland annat möbler, kläder och porslin. Ska man sälja, skänka eller återvinna sina saker?
Att flytta är en tudelad upplevelse, full av glädje och förväntan, men det är också tungt jobb. Ett hem rymmer så mycket olika typer av saker. För att inte tala om hur mycket som ofta gömmer sig i källarförrådet, där det ofta är packat på höjden.
Här delar vi med oss av våra bästa tips när det kommer till en flytt. Vi ger dig en uppskattning av hur många flyttkartonger som behövs och hur man undviker att packa lådorna för tungt.
Vill du slippa allt stök och kånkande? Lugn, du hittar över 1000 flyttfirmor över hela landet hos oss. De är redo att kavla upp ärmarna och hjälpa dig med allt!
”Ett riktvärde är att det krävs ca 1 flyttkartong/kvm. Men vet du med dig att du har mycket saker, är det en god idé att fixa ett par extra kartonger”.
Ett riktvärde är ca 1 flyttkartong/kvm. Men vet du med dig att du har mycket saker, är det en god idé att fixa ett par extra kartonger. Tänk på att vissa saker är svåra att packa, eftersom de har en otymplig form. Därför kan det finnas kartonger med bara ett fåtal artiklar i. Säkra upp med ett par extra om du är osäker. Oftast behöver man fler än man tror.
En flyttkartong full med böcker är väldigt otymplig och väger oftast mer än man orkar bära. Ett tips är att flytta böcker i papperspåsar. På det sättet väger de inte mer än vad du orkar bära eller vad påsen klarar av.
Klädseln på soffor och madrassbottnar ofta är fast och därmed svår att rengöra om den skulle få en fläck i flytten. Hos magasineringsföretag hittar du ofta smarta produkter för flytten, som till exempel plastöverdrag till sängar och möbler.
Glas och porslin är känsliga föremål och går lätt sönder. Var noga med paketeringen av dina glas- och porslinsföremål när du flyttar. Snåla inte med bubbelplast och packpapper och tänk på hur du placerar dina föremål i flyttlådorna. Märk upp kartongerna med glasföremål noga, så att det framgår att man ska vara extra försiktig när de flyttas.
Det tar lång tid att flytta och att packa ner ett helt hem. Börja i god tid och var strukturerad i din packning. Ta ett rum i taget och märk upp flyttkartongerna väl, så att du vet vart de ska placeras i ditt nya hem. Passa på att rensa ut gammalt skräp när du ändå är igång.
Det är ofta rörigt i samband med en flytt. Därför är det smart att packa ner ett ombyte och dina viktigaste ägodelar i en separat väska, så att du har koll på dem. Det kan till exempel vara ditt pass, din dator, smycken och värdesaker.
Om det finns hiss i huset dit du ska flytta är ett tips att kolla hur stor den är innan du flyttar in. Du kan då räkna ut vad som får plats i den och vad som behöver bäras upp för trappen.
Tar du hjälp av en flyttfirma omfattas kostnaden av RUT-avdraget, vilket betyder avdrag på 50% av kostnaden upp till 75 000 kr. Dubbelkolla alltid så att du har rätt till avdraget på Skatteverkets webbplats. Vill du veta vad det kostar att ta in en flyttfirma? Kolla in vår kostnadsguide här.
Oavsett vilken typ av hjälp du behöver inför din flytt så löser vi på Dorunner det åt dig. Vi matchar ihop dig med upp till 5 flytt- och/eller städföretag som skickar offert till dig. Då kan du i lugn och ro jämföra och välja det som passar just dig och dina behov bäst.
På vår webbplats kan du dessutom läsa omdömen från andra som har anlitat hantverkare hos oss – allt för att du som kund ska känna dig så trygg som möjligt.
Låt oss veta vad du behöver hjälp med! Vi kopplar ihop dig med duktiga företag nära dig.
Jämför offerter, chatta direkt med företag, läs omdömen och se tidigare referensprojekt innan du väljer företag.
Känn dig trygg med att få hjälp av erfarna hantverkare och företag, och njut av all den extra tid du helt plötsligt har!
När du gör en offertförfrågan på Dorunner får du upp till fem offerter från flyttfirmor. Du får då en bra första uppfattning av arbetskostnaderna.
I denna artikel går vi igenom hur du enklast går tillväga när du vill bli av med bland annat möbler, kläder och porslin. Ska man sälja, skänka eller återvinna sina saker?
Hur hittar man en flyttfirma som man känner sig trygg med, men som fortfarande inte kostar skjortan? Vi går igenom några viktiga saker att tänka på när du ska anlita flyttfirma.
Mycket i huvudet inför flytten? Vi har gjort en checklista på allt som behöver fixas och saker att tänka på inför din flytt. Dessutom ger vi dig en lista på saker som behöver inhandlas om du ska flytta hemifrån för första gången.
Att stå inför en flytt kan kännas både spännande men också stressande och överväldigande. Därför är det viktigt att börja packa och förbereda i tid. Vi går igenom 10 tips och råd som är bra att tänka på inför din flyttpackning.
I det här inlägger går vi igenom hur lång tid en flyttstädning tar beroende på om du gör det själv eller anlitar en flyttstädfirma, samt vilka andra saker som kan påverka städtiden.
Dorunnervations är en del av tjänsteförmedlingstjänsten Dorunner. På Dorunner är det enkelt att komma i kontakt med kvalitetssäkrade hantverkare och tjänstemän och det är gratis att skapa en offertförfrågan. Börja alltid på Dorunner när du behöver hjälp med något och på Dorunnervations när du vill få tips och inspiration.
Dorunner AB | Karlavägen 50 | 114 49 Stockholm | info@dorunner.se