Bortforsling av möbler och annat – hur gör jag?
I denna artikel går vi igenom hur du enklast går tillväga när du vill bli av med bland annat möbler, kläder och porslin. Ska man sälja, skänka eller återvinna sina saker?
Att flytta kan vara både spännande och överväldigande. Det är början på någonting nytt. En ny fräsch bostad, nya livssituationer och kanske till och med en ny stad eller ett nytt land. Det blir snabbt mycket att ta in och mycket som ska fixas med. Då kan det ibland kännas värt att faktiskt ta in hjälp med flytten.
Idag finns det en uppsjö med flyttfirmor och flyttrelaterade tjänster att välja mellan. Allt från flytthjälp, flyttstäd och packhjälp till magasinering och transporttjänster för att flytta stora tunga föremål så som kassaskåp eller piano.
Men hur hittar man då en bra flyttfirma som man kan känna sig trygg med, men som också har rimliga priser? Vi går igenom några viktiga saker att tänka på, samt vad du ska kolla efter när du anlitar en flyttfirma.
”Ju mer information du kan ge företaget i förväg, desto mer exakt blir ditt kostnadsförslag och du behöver inte våndas över att det kostar mer än vad du planerade för”
En tumregel om du vill hitta ett bra pris – ta alltid in ett flertal offerter! En offert är ett prisförslag från flyttfirman till dig som kund. Företaget gör då ett estimat utifrån information du har gett dem, och ger ett förslag på vad jobbet kan komma att kosta. En offert är aldrig bindande förrän du godkänner det – och därför kan du be om flera pris- eller kostnadsförslag samtidigt för att jämföra kostnaden (och förmånerna) innan du bestämmer dig.
För att hitta flera flyttfirmor rekommenderar vi att använda dig av en samlingsportal för företag, så som Dorunner. På så vis låter du företagen komma till dig med attraktiva erbjudande, istället för att du ska behöva jaga dem. Ett annat sätt är såklart att googla och kontakta varje flyttfirma var för sig. Fördelen med att använda tjänster som Dorunner är att företagen blir granskade och behöver godkännas innan de läggs till på plattformen, vilket ger dig som kund extra trygghet.
Hur du än väljer att gå tillväga, så rekommenderar vi att inte bara gå på det billigaste alternativet. Utan se till att gå igenom offerten ordentligt och se vad som faktiskt ingår i priset. Ring gärna och prata med företaget också för att få en känsla för vilka de är.
Priset för en flyttfirma är först och främst baserat på hur stor din nuvarande bostad är, det vill säga antalet kvadratmeter. Vissa prislistor definieras per antal timmar, men även dessa är baserade på kvadratmeter, och utgör ett estimat på antal arbetstimmar per kvadratmeter. Kostnaden kan dessutom variera en hel del beroende på vart du bor, om det är en flyttfirma i Stockholm, Göteborg eller i någon annan städer. Vill du läsa mer om vad det kan kosta? I denna artikel har vi gjort ett prisexempel.
Ju mer information du kan ge företaget i förväg, desto mer exakt blir ditt kostnadsförslag och du behöver inte våndas över att det kostar mer än vad du planerade för – så länge du inte glömmer att nämna det där förrådet som ska tömmas också!
Svårt att parkera flyttbilen utanför bostaden? Se då till att kolla ut alternativa lösningar i god tid. Kanske kan du boka upp en plats i närheten? Eller gå ut och ”paxa” en lastplats? Se dock till att försöka hitta något så nära din ytterdörr/port som möjligt. Ju längre flyttfirman behöver bära din last, desto längre tid kommer flytten att ta = dyrare slutpris!
Att strukturera och planera din flytt i förväg är alltid att rekommendera. Ju mer förberedd du är desto mindre stressigt blir det under själva flytten. Gå igenom vår checklista för att se till att du inte har glömt något, till exempel att adressändra eller kanske att ta kontakt med flyttfirman för att hyra gratis flyttkartonger.
Du som kund har alltid har rätt till ett skriftligt offertförslag. Många flyttfirmor ringer upp för att diskutera detaljer samt fastslå ett pris där och då. Begär alltid ett skriftligt offertförslag i slutet av samtalet, på så sätt har du något att hänvisa till om det skulle uppstå problem vid ett senare skede.
I ett korrekt uppsatt offertförslag ska du kunna se vad som ingår i flytten och till vilka kostnader. Tar de extra betalt för att hyra flyttkartonger? Vad blir kostnaden för att köra mellan Stockholm och Göteborg? Ingår packning, magasinering och flyttstädning i priset?
Innan du väljer vilket företag du ska anlita, se till att kontrollera företagets kundomdömen. Om du går via Dorunner för att hitta flyttfirma, så samlas alla företag du varit i kontakt med på ett och samma ställe. Via vår plattform kan du gå in på företagets profilsida, läsa omdömen, se tidigare referensjobb och checka av vilka certifikat och granskningar varje flyttfirma har genomgått. På så vis blir det enkelt att se och jämföra de olika företagen inför ditt slutgiltiga val.
Självklart kan du alltid också göra sökningar via trogna gamla Google, men tänk då på att göra ordentlig research, leta upp omdömen och helt enkelt försäkra dig om att det är ett seriöst företag.
En annan viktig aspekt att tänka på är att komma överens om betalmetoden före flyttdagen. Det kan lätt bli osämja om man inte har tagit upp dessa frågor innan projektet drar igång.
Det vanligaste är att företaget skickar en faktura, men olika flyttfirmor har olika standarder så se till att stämma av innan så att du är på den säkra sidan. Se upp för firmor som vill att du ska betala i förväg, framför allt med kontanter!
Den vanligaste typen av flytthjälp innebär att du får bär- och transporthjälp av alla dina tillhörigheter, mellan två olika bostäder. Oftast är det runt två personer som kommer och hjälper till med flytten, men beroende på hemmets storlek kan det bli fler. Se till att flyttfirman har en ansvarsförsäkring och försäkring enligt Bohag 2010 för att hålla ditt bohag försäkrat om någonting skulle gå sönder under flytten.
I genomsnitt så brukar man säga att det tar 4-6 timmar för 2 personer, från dörr till dörr. Men det kan skilja sig ganska markant beroende på hur stort ditt bohag är, hur långt det är att köra mellan din nuvarande adress till den nya adressen, hur trafiken ser ut, hur många personer det är som hjälper till med flytten, om det finns hiss eller inte, för att tala om några faktorer. Men en bra grundregel är att 3-4 kvm tar 1 timme/person. Sen tillkommer ju restid på det också.
Som privatperson har du rätt till en skattereduktion på 50% av arbetskostnaden när du tar in hushållstjänster. RUT-avdrag som står för renhållning, underhåll, tvätt är ett skatteavdrag som du kan ha rätt till. RUT-avdraget omfattar flytthjälp, städning, barnpassning, trädgårdsarbete med mera, och kan utnyttjas med upp till 75 000 kr per person per år.
Så är ni många i ett hushåll så kan in slå ihop ert RUT-avdrag och komma upp i 150 000 kr per år i avdrag. Om du har rätt till avdraget så görs detta oftast direkt av flyttfirman, så du behöver sällan tänka på det. Läs mer om hur RUT-avdrag fungerar.
Har du lånat flyttlådor så glöm inte att lämna tillbaka dessa! Oftast brukar man få hyra lådorna i upp till två veckor efter flytten, men kolla med din flyttfirma om hur det fungerar i ditt fall. Frakten ingår för det mesta i priset, men det kan variera.
Lycka till med flytten!
Oavsett vilken typ av hjälp du behöver inför flytten löser vi på Dorunner det åt dig. Vi matchar ihop dig med proffsiga hantverkare och du får upp till 5 olika offerter från passande företag. Då kan du i lugn och ro jämföra och välja det som passar just dig och dina behov bäst.
På vår webbplats kan du dessutom läsa omdömen från andra som har anlitat hantverkare hos oss – allt för att du som kund ska känna dig så trygg som möjligt.
Låt oss veta vad du behöver hjälp med! Vi kopplar ihop dig med duktiga företag nära dig.
Jämför offerter, chatta direkt med företag, läs omdömen och se tidigare referensprojekt innan du väljer företag.
Känn dig trygg med att få hjälp av erfarna hantverkare och företag, och njut av all den extra tid du helt plötsligt har!
När du gör en offertförfrågan på Dorunner får du upp till fem offerter från flyttfirmor. Du får då en bra första uppfattning av arbetskostnaderna.
I denna artikel går vi igenom hur du enklast går tillväga när du vill bli av med bland annat möbler, kläder och porslin. Ska man sälja, skänka eller återvinna sina saker?
Hur hittar man en flyttfirma som man känner sig trygg med, men som fortfarande inte kostar skjortan? Vi går igenom några viktiga saker att tänka på när du ska anlita flyttfirma.
Mycket i huvudet inför flytten? Vi har gjort en checklista på allt som behöver fixas och saker att tänka på inför din flytt. Dessutom ger vi dig en lista på saker som behöver inhandlas om du ska flytta hemifrån för första gången.
Att stå inför en flytt kan kännas både spännande men också stressande och överväldigande. Därför är det viktigt att börja packa och förbereda i tid. Vi går igenom 10 tips och råd som är bra att tänka på inför din flyttpackning.
I det här inlägger går vi igenom hur lång tid en flyttstädning tar beroende på om du gör det själv eller anlitar en flyttstädfirma, samt vilka andra saker som kan påverka städtiden.
Dorunnervations är en del av tjänsteförmedlingstjänsten Dorunner. På Dorunner är det enkelt att komma i kontakt med kvalitetssäkrade hantverkare och tjänstemän och det är gratis att skapa en offertförfrågan. Börja alltid på Dorunner när du behöver hjälp med något och på Dorunnervations när du vill få tips och inspiration.
Dorunner AB | Karlavägen 50 | 114 49 Stockholm | info@dorunner.se