Bortforsling av möbler och annat – hur gör jag?
I denna artikel går vi igenom hur du enklast går tillväga när du vill bli av med bland annat möbler, kläder och porslin. Ska man sälja, skänka eller återvinna sina saker?
Huvudsyftet med en flyttstädning är att återställa fastigheten i ursprungligt skick så att den kan säljas eller hyras ut igen.
De flesta flyttstädningar omfattar en djupgående rengöring av alla delar av fastigheten. Att rengöra spisen, element, dörrar och skåp är bara några städmoment som behöver göras vid utflyttning. Ibland kan det även variera beroende på om du flyttar från en hyresrätt, bostadsrätt eller en villa.
Med professionell städning är det enklare att lösa ett eventuellt missnöje då de flesta städfirmor har en så kallad nöjdhetsgaranti som kan tillämpas vid tvister kring städningen mellan dig och den nya ägaren. I det här inlägget har vi helt enkelt samlat allt du behöver ha koll på för en lyckad flyttstädning!
”I ett kök samlas av naturliga skäl mer fett och smuts än andra delar av bostaden och därför sker en större del av städinsatsen där”.
Vad som gäller vid flyttstädning kan variera beroende på om du bor i bostadsrätt, villa eller hyresrätt. Flyttar du från en bostadsrätt eller villa brukar det stå i överlåtelseavtalet. Det finns ofta en checklista eller instruktion att följa.
Det är du som säljare som ansvarar för att se till att checklistan följs och det är köparen som har besiktningsansvar. Vad som gäller i hyresrätter kan ibland stå i hyresavtalet, men inte alltid och då är det ditt ansvar att veta vad som bör ingå i en flyttstädning.
Oavsett om du städar själv eller anlitar en städfirma är det bra att ha koll på vad som bör ingå i en flyttstädning.
Alla fria ytor ska dammsugas och torkas rent.
Förutom köket är badrum och toaletter utrymmen som också samlar mycket orenheter såsom kalk och annan smuts. Här ska kakel, fogar och klinkers putsas.
I ett kök samlas av naturliga skäl mer fett och smuts än andra delar av bostaden och därför sker en större del av städinsatsen där. Det är extra viktigt att se till att allt är noggrant rengjort och med rätt medel som verkligen får bort ingrodd smuts.
Glöm inte att dra fram spisen för städning av ytorna på baksidan. Köksventiler och köksfläkt står för de delar där det lagras mest fett vilket kräver en extra ansträngning. Även utrymmen bakom kyl och frys ska städas.
Oavsett om du bor i villa eller lägenhet ska allt som vi nämnt ovan ingå. Bor du i villa har du kanske ett garage och andra byggnader på tomten. Även dessa ska städas och bör ingå i flyttstädningen.
Flyttstädning av en lägenhet fungerar precis som städning av en villa, förutom att det är billigare då det är färre rum att städa, om du bor i en mindre lägenhet förstås. Har du balkong ska denna sopas och göras rent och har du en inglasad balkong ska glaset putsas och torkas.
Det mesta inuti bostaden ingår i flyttstädningen, men sällan fönsterputs och tvätt och våttorkning av tak och väggar. Ibland går det att köpa till.
Att snygga till i trädgården ingår inte heller i flyttstädningen. Däremot är det bra om du lämnar den i gott skick, det vill säga ska du ta bort bråte, lövhögar och annat som inte hör hemma där.
Till skillnad från en vanlig storstädning ska du vid en flyttstädning helst ha tömt lägenheten på möbler. Detta för att städfirman ska komma åt alla fria ytor.
Du behöver även frosta av frys och kyl inför flyttstädningen, då detta i regel inte ingår.
Flyttar du under hösten eller vintern? Se till att det finns belysning i bostaden så att städfirman inte behöver jobba i mörker och då riskerar att missa något.
Det är bra om du har städat regelbundet under tiden du har bott i bostaden.
Ingrodd smuts sliter på ytskikt och blir svårt att få bort i flyttstädningen om bostaden inte har städats grundligt på en längre tid.
Exempelvis kan kalk fastna på duschväggar och då är det bra om du har gjort rent regelbundet.
Så vad gör du om du har anlitat en städfirma och upptäcker att städningen är undermålig eller om de nyinflyttade är missnöjda?
Om städfirman har en nöjdhetsgaranti har du några dagar på dig att komma med synpunkter för att de ska åtgärda det utan extra kostnad. Det är alltså viktigt att inte vänta med att säga till om städningen inte är korrekt utförd.
Att anlita en proffsig städfirma för att utföra städningen inför flytten är ett bra alternativ om du vill spara tid och känna dig trygg med att det blir ett bra resultat.
En bra städfirma vet exakt vad som ska göras för att flyttstädningen ska bli godkänd av inflyttande eller vid eventuell besiktning. En bra städfirma har också med sig all utrustning som behövs för ett skinande resultat.
Glöm inte att du kan göra rut-avdrag för flyttstädningen. Läs mer om rut-avdrag och vad en flyttstädning kostar.
Ta hjälp av Dorunner för att hitta den optimala lösningen för just dig. Ta in upp till fem offerter, läs omdömen från andra kunder och titta på referensjobb från proffsen du är mest intresserad av. Vi arbetar bara med kvalitetssäkrade hantverkare, som mer än gärna svarar på dina frågor.
På vår webbplats kan du dessutom läsa omdömen från andra som har anlitat hantverkare hos oss – allt för att du som kund ska känna dig så trygg som möjligt.
Låt oss veta vad du behöver hjälp med! Vi kopplar ihop dig med duktiga företag nära dig.
Jämför offerter, chatta direkt med företag, läs omdömen och se tidigare referensprojekt innan du väljer företag.
Känn dig trygg med att få hjälp av erfarna hantverkare och företag, och njut av all den extra tid du helt plötsligt har!
Skapa en gratis offertförfrågan, se recensioner, jämför prisförslag och välj bland flera leverantörer. Få jobbet utfört av ett kvalitetssäkrat proffs.
I denna artikel går vi igenom hur du enklast går tillväga när du vill bli av med bland annat möbler, kläder och porslin. Ska man sälja, skänka eller återvinna sina saker?
Hur hittar man en flyttfirma som man känner sig trygg med, men som fortfarande inte kostar skjortan? Vi går igenom några viktiga saker att tänka på när du ska anlita flyttfirma.
Mycket i huvudet inför flytten? Vi har gjort en checklista på allt som behöver fixas och saker att tänka på inför din flytt. Dessutom ger vi dig en lista på saker som behöver inhandlas om du ska flytta hemifrån för första gången.
Att stå inför en flytt kan kännas både spännande men också stressande och överväldigande. Därför är det viktigt att börja packa och förbereda i tid. Vi går igenom 10 tips och råd som är bra att tänka på inför din flyttpackning.
Skinande rent i hemmet? Då har vi en liten checklista för dig!
Dorunnervations är en del av tjänsteförmedlingstjänsten Dorunner. På Dorunner är det enkelt att komma i kontakt med kvalitetssäkrade hantverkare och tjänstemän och det är gratis att skapa en offertförfrågan. Börja alltid på Dorunner när du behöver hjälp med något och på Dorunnervations när du vill få tips och inspiration.
Dorunner AB | Karlavägen 50 | 114 49 Stockholm | info@dorunner.se