Bortforsling av möbler och annat – hur gör jag?
I denna artikel går vi igenom hur du enklast går tillväga när du vill bli av med bland annat möbler, kläder och porslin. Ska man sälja, skänka eller återvinna sina saker?
Dags att flytta? Då har du troligtvis en massa saker att fundera över. Och själva flytten av era möbler, kläder och prylar är förmodligen en viktig punkt på listan. Du vill givetvis att flytten ska ske så smidigt och till en så rimlig kostnad som möjligt. Så vad kostar en flyttfirma egentligen?
I det här inlägget har vi svarat på de vanligaste frågorna kring kostnaden för att anlita en flyttfirma, och vad som är bra att ha i åtanke när ni jämför flyttfirmor.
”Tänk på att priset kan variera beroende på var du bor, bostadens yta, avståndet till bostaden du ska flytta till och huruvida det finns hiss eller bara trappor i huset”
Kostnaden för en flyttfirma kan anges i pris per timme eller per kvadratmeter. Oftast räknar flyttfirman vad en flytt kommer ta i anspråk i tid men det finns tumregler för pris per kvadratmeter också.
När man beräknar kostnaden för en flytt brukar man räkna med en lastbil och två flyttare. Vill du ha priset per kvadrat brukar man kunna räkna med 120 kr per kvadratmeter. Då skulle en lägenhet på 50 kvadratmeter kosta 6000 kr innan rut.
Vill du å andra sidan ha priset angivet i pris per timme så brukar man säga att priserna ligger mellan 400-600 kr per timme. Och vad som avgör priset för din flytt beror av flera saker:
Flyttfirmor tar oftast betalt utifrån hur lång tid flytten kan tänkas ta. Inom branschen är det vanligt att man som kund får ett fast pris för en flytt, men rörligt pris baserat på timme förekommer också.
Tänk på att priset kan variera beroende på:
I kostnaden brukar bil och bärhjälp vara inräknat. Om du, utöver detta, vill ha hjälp med att packa ner och packa upp sakerna blir kostnaden högre.
Var tydlig med din flyttfirma i god tid innan flytten hur mycket som faktiskt ska flyttas, så att inga missförstånd uppstår på flyttdagen.
Var noga med att också informera flyttfirman om du har något särskilt ömtåligt, dyrbart eller tungt som ska flyttas och som kräver mer än två händer. Dyker dessa saker upp på flyttdagen kan du få betala ett tillägg – ett tillägg som hade varit betydligt mindre om du hade sagt till från början.
Flyttfirmans pris beräknas utifrån hur lång tid flytten kommer ta. Enligt en grov uppskattning är priset på en flytt ungefär:
När ni anlitar en flyttfirma är det viktigt att säkerställa att flyttfirman har yrkestrafiktillstånd. Alltså ett bevis på att de har tillstånd, och kör laglig yrkestrafik. Det kan bli kostsamt för dig om något skulle hända och flyttfirman inte har yrkestrafiktillstånd. Utöver detta är det a och o att flyttfirman är försäkrad. Dubbelkolla gärna med flyttfirman du valt att använda att rätt tillstånd finns, och be om bevis om du är osäker.
Packa själv eller inte, och vad skiljer det i pris? Det är vanliga frågor som ofta uppkommer vid flytt. Att packa kan vara både omständligt och tidskrävande, samtidigt som det ibland kan kännas enklare att göra jobbet själv. Så att det blir precis så som du vill ha det. När du anlitar en flyttfirma kan du välja om du vill ha hjälp med allt från packning och flytt till inbärning och uppackning, eller bara vissa delar. Du behöver ställa dig frågan om du ska anlita en hel- eller delentreprenad, med andra ord. Priset skiljer sig givetvis, men vi alla vet att tid är pengar och helhetskalkylen kan tala för att det trots allt är värt att ta hjälp av en helentreprenad.
Väljer du helentreprenad hjälper ofta din valda flyttfirma dig med säker packning och införskaffning eller utlåning av flyttlådor. Men om du genom delentreprenad vill hålla priserna nere eller själv kontrollera att din packning går rätt till, är det såklart en hel del fler saker att tänka på. Här kan du hitta våra bästa tips inför en stundande flytt.
Du har rätt till 50 procent rutavdrag på arbetskostnaden upp till 75 000 kronor per person och år när du anlitar flytthjälp, men tänk på att kostnaden för flyttbil, magasinering och drivmedel inte ger rätt till rutavdrag. Kolla upp med flyttfirman vad du har rätt att dra av för, och räkna på kostnaden utifrån detta. Vill du läsa mer om rut- och rot-avdrag och hur det funkar, kan du ta en titt på vår guide här.
För att hitta den bästa och billigaste flytthjälpen är det klokt att ta in offerter från flera flyttfirmor och jämföra alternativen med varandra. Hos oss kan du ta in offerter från upp till 5 olika flyttfirmor.
Dessutom kan du på vår hemsida läsa omdömen från andra som har anlitat hantverkare hos oss – allt för att du som kund ska känna dig så trygg som möjligt.
Låt oss veta vad du behöver hjälp med! Vi kopplar ihop dig med duktiga företag nära dig.
Jämför offerter, chatta direkt med företag, läs omdömen och se tidigare referensprojekt innan du väljer företag.
Känn dig trygg med att få hjälp av erfarna hantverkare och företag, och njut av all den extra tid du helt plötsligt har!
Missa inga tips, guider eller inspirationsartiklar när det kommer till renoveringar och hemmafix!
Ta del av matnyttig information som kan hjälpa dig med allt från att renovera köket kostnadseffektivt till att välja rätt entreprenör.
*Genom att klicka på ”Prenumerera” samtycker du till Dorunners integritetspolicy.
”Du har rätt till 50 procent rut-avdrag på arbetskostnaden upp till 75 000 kronor per person och år när du anlitar flytthjälp, men tänk på att kostnaden för flyttbil, magasinering och drivmedel inte ger rätt till rut-avdrag”
I denna artikel går vi igenom hur du enklast går tillväga när du vill bli av med bland annat möbler, kläder och porslin. Ska man sälja, skänka eller återvinna sina saker?
Hur hittar man en flyttfirma som man känner sig trygg med, men som fortfarande inte kostar skjortan? Vi går igenom några viktiga saker att tänka på när du ska anlita flyttfirma.
Mycket i huvudet inför flytten? Vi har gjort en checklista på allt som behöver fixas och saker att tänka på inför din flytt. Dessutom ger vi dig en lista på saker som behöver inhandlas om du ska flytta hemifrån för första gången.
Att stå inför en flytt kan kännas både spännande men också stressande och överväldigande. Därför är det viktigt att börja packa och förbereda i tid. Vi går igenom 10 tips och råd som är bra att tänka på inför din flyttpackning.
I det här inlägger går vi igenom hur lång tid en flyttstädning tar beroende på om du gör det själv eller anlitar en flyttstädfirma, samt vilka andra saker som kan påverka städtiden.
Dorunnervations är en del av tjänsteförmedlingstjänsten Dorunner. På Dorunner är det enkelt att komma i kontakt med kvalitetssäkrade hantverkare och tjänstemän och det är gratis att skapa en offertförfrågan. Börja alltid på Dorunner när du behöver hjälp med något och på Dorunnervations när du vill få tips och inspiration.
Dorunner AB | Karlavägen 50 | 114 49 Stockholm | info@dorunner.se