Bortforsling av möbler och annat – hur gör jag?
I denna artikel går vi igenom hur du enklast går tillväga när du vill bli av med bland annat möbler, kläder och porslin. Ska man sälja, skänka eller återvinna sina saker?
Flyttstädningen är förstås en av de tråkigare sakerna när du flyttar, samtidigt som det är viktigt då det är ditt ansvar som säljare att lämna över bostaden i fräscht skick. Därför kan det vara skönt att anlita en städfirma som gör jobbet åt dig. Men vad kostar flyttstädning egentligen?
Priset beror på hur stor din bostad är. Ju större bostaden är, desto billigare blir städningen per kvadratmeter. Vissa städfirmor tar även betalt per timme.
En grov uppskattning av priset på en flyttstädning efter rutavdrag kan ligga på ungefär 2 000 – 2 500 kr för en lägenhet på 70 kvm, eller 3 600 kr – 7 200kr för en villa på 120 kvm.
Självklart finns det många faktorer som påverkar priset och här har vi samlat de vanligaste frågetecknen kring kostnaden för flyttstädning och vad som är bra att tänka på när du väljer städfirma.
”Många städfirmor har nöjdhetsgaranti vilket innebär att de står för eventuella åtgärder om flyttstädningen inte är korrekt utförd.”
Vissa städfirmor tar betalt per kvadratmeter och andra per timme.
Anlitar du en städfirma som tar betalt per timme finns risken att kostnaden drar iväg.
Då är det tryggare att anlita en städfirma med avtal om ett fast pris som avgörs av bostadens storlek, antal badrum, storlek på kök etc.
Priset per kvadratmeter varierar var i landet du bor men brukar landa någonstans mellan 30-70 kr, efter rutavdrag.
Prisuppskattningen ger dig ett hum om vad en flyttstädning brukar kosta. Ett tips är att ta in flera offerter för att avgöra vad som är rimligt att betala för en flyttstädning av din bostad.
Vill du veta exakt vad flyttstädning kostar för just din bostad kan du använda vår digitala offerttjänst för att få in flera prisförslag från duktiga flyttstädfirmor i din stad.
Vad som ingår i en flyttstädning varierar men vad som alltid bör ingå är dammsugning och moppning av golv och rengöring av alla fria ytor såsom lister, väggar, element, strömbrytare, persienner, fasta lampor och dörrar.
Garderober och annan fast inredning ska rengöras utvändigt och invändigt. Även garage och andra byggnader på din tomt ska städas.
I kök och badrum krävs en större städinsats för att få bort ingrott fett och annan smuts. I köket ska förutom luckor och bänkar också spis, ugn, köksfläkt, kyl, frys och diskbänkar rengöras noggrant.
I badrummet ska badkar, duschkabin och handfat vara skinande rena på alla håll och kanter. Det är viktigt att säkerställa att rengöring av golvbrunnar, vattenlås och ytan bakom spisen ingår och genomförs i flyttstädningen. Det är nämligen inte ovanligt att det missas.
Har du tvättmaskin och torktumlare ska dessa rengöras in- och utvändigt, men även bakom och under.
I en flyttstädning ingår generellt inte städning av ytor i trädgård eller borttagning av spikar och krokar från väggar. Inte heller fönsterputs, tvättning av väggar och tak, eller bortforsling och återvinning av sopor.
Ofta kan du köpa till dessa tjänster för en extra kostnad. När du väljer städfirma, har dem oftast en lista på vad som ingår i priset för en flyttstädning.
Eftersom städningen sker när du är utflyttad och alla möbler är borta går det förhållandevis snabbt att städa stora fria ytor. Det som tar allra längst tid är kök och badrum, så har du flera badrum påverkar det ofta priset.
Andra faktorer som kan påverka priset för flyttstädning är när du vill ha städningen gjord. Du kommer undan billigast om städningen görs på dagtid under en vardag. Det blir dyrare under kvällar och helger.
I storstäderna brukar restiden för städpersonalen ingå men bor du långt bort dit restiden blir längre kan det tillkomma en kostnad.
Många städfirmor har nöjdhetsgaranti vilket innebär att de står för eventuella åtgärder om flyttstädningen inte är korrekt utförd. Det bästa är om du kan hitta ett företag som kan erbjuda en skriftlig garanti och som har ett besiktningsansvar. Det innebär att bostaden kontrolleras genom en besiktning när städningen är klar.
Gå inte bara efter vad som är billigast när du jämför olika städfirmor. Speciellt inte om du bor i en storstad där många städfirmor konkurrerar med varandra, vilket ökar risken för oseriösa aktörer.
Förutom att se om de har nöjdhetsgaranti kan du läsa tidigare kunders omdömen och undersöka om alla delar som bör ingå i en flyttstädning verkligen ingår i deras erbjudande. Seriösa städfirmor har försäkring för skador på personer såväl som på föremål och det kan därför vara värt att titta efter.
Enklast är att lägga upp en offertförfråga och låta företag kontakta dig. Genom vår digitala tjänst kan du få prisförslag, se referensprojekt och läsa omdöme från flera företag så fort företaget kommer i kontakt med dig.
Självklart blir det billigare om du flyttstädar själv, men tar du in en firma för din flyttstädning kan du ändå komma undan billigt, särskilt om du ansöker om RUT-avdrag.
Det är en hel del tid och möda som krävs av dig vid en flyttstädning. Tänk på att du personligen då bär ansvar för att den nya bostadsägaren blir nöjd med din städning. Det är oftast lättare än vad man tror att missa viktiga moment.
Du får göra RUT-avdrag på hälften av arbetskostnaden, det vill säga för arbetstiden och inte materialet för flyttstädningen. Detta gäller oavsett om du bor i hus, bostadsrätt eller hyresrätt och du får göra avdrag på upp till 75 000 kronor per år, per person.
Tänk på att ROT- och RUT-avdraget räknas ihop, ROT-avdraget får dock vara högst 50 000 så 25 000 är öronmärkt för RUT.
Städfirman ansöker om RUT-avdrag åt dig så du behöver inte göra det själv. Utöver fakturan med avdraget specificerat får du hem ett brev från Skatteverket som en bekräftelse på ansökan.
Du behöver dock uppfylla vissa kriterier för att kunna utnyttja RUT-avdrag.
Hur mycket du behöver tjäna för att utnyttja maxbeloppet på avdraget beror på. Läs mer och räkna ut hur mycket du kan ta del av på Skatteverket.
Vill du lämna över bostaden skinande ren utan att behöva göra jobbet själv?
Hos oss hittar du över 2500 anslutna städföretag i hela landet, som är riktiga proffs på flyttstädning. Vi matchar ihop dig med proffsiga hantverkare och du får upp till 5 olika offerter från passande företag. Då kan du i lugn och ro jämföra och välja det som passar just dig och dina behov bäst.
På vår webbplats kan du dessutom läsa omdömen från andra som har anlitat hantverkare hos oss – allt för att du som kund ska känna dig så trygg som möjligt.
Låt oss veta vad du behöver hjälp med! Vi kopplar ihop dig med duktiga företag nära dig.
Jämför offerter, chatta direkt med företag, läs omdömen och se tidigare referensprojekt innan du väljer företag.
Känn dig trygg med att få hjälp av erfarna hantverkare och företag, och njut av all den extra tid du helt plötsligt har!
I denna artikel går vi igenom hur du enklast går tillväga när du vill bli av med bland annat möbler, kläder och porslin. Ska man sälja, skänka eller återvinna sina saker?
Hur hittar man en flyttfirma som man känner sig trygg med, men som fortfarande inte kostar skjortan? Vi går igenom några viktiga saker att tänka på när du ska anlita flyttfirma.
Mycket i huvudet inför flytten? Vi har gjort en checklista på allt som behöver fixas och saker att tänka på inför din flytt. Dessutom ger vi dig en lista på saker som behöver inhandlas om du ska flytta hemifrån för första gången.
Att stå inför en flytt kan kännas både spännande men också stressande och överväldigande. Därför är det viktigt att börja packa och förbereda i tid. Vi går igenom 10 tips och råd som är bra att tänka på inför din flyttpackning.
Skinande rent i hemmet? Då har vi en liten checklista för dig!
Dorunnervations är en del av tjänsteförmedlingstjänsten Dorunner. På Dorunner är det enkelt att komma i kontakt med kvalitetssäkrade hantverkare och tjänstemän och det är gratis att skapa en offertförfrågan. Börja alltid på Dorunner när du behöver hjälp med något och på Dorunnervations när du vill få tips och inspiration.
Dorunner AB | Karlavägen 50 | 114 49 Stockholm | info@dorunner.se