DORUNNER

Dorunner App

Hämta

Psst! Vill du fortsätta att fylla i ditt uppdrag?

Det är bara några få saker kvar att fylla i, innan du kan få upp till 5 offerter från våra tjänsteföretag. Det är helt gratis att använda vår tjänst!

Fortsätt
Bild på hus

Användarvillkor

Allmänna villkor för fastpris tjänster

1. Allmänt

1.1 Det kostar ingenting att göra en offertförfrågan, skriva ett omdöme om ett företag eller prenumerera på vårt nyhetsbrev.

2. Definitioner

”Avtal”/”Avtalet”
avser Parternas överenskommelse om köp av Produkter eller Tjänster enligt dessa Villkor.

”Konsument”/ ”Konsumenten”
avser fysiska personer över 18 år som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet.

”Kund”/”Kunden”
avser Konsumenter och Verksamhetsutövare tillsammans.

”Konsumentlagar”
avser vid var tid gällande lagar och rekommendationer tillämpliga på avtalsförhållandet mellan Dorunner och Konsumenter inklusive, men inte uteslutande,konsumenttjänstlagen (1985:716), konsumentköplagen (2022:260) och lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokal.

”Part”/ ”Parterna”
avser Dorunner eller Kund individuellt respektive gemensamt.

"Produkter"
avser de produkter som Dorunner säljer, i huvudsak som en del av Tjänsterna, till Kund enligt dessa Villkor.

”Tjänster”/ ”Tjänsterna”
avser enklare hantverks-tjänster så som montering, installationer, målning, tapetsering och därtill förenliga tjänster som Dorunner tillhandahåller till Kund enligt dessa Villkor.

”Verksamhetsutövare”
avser juridiska personer så som företag, organisationer eller kommuner.

”Vilkor”
avser dessa allmänna villkor.

3. Beställning av Tjänster och Produkter

3.1 Kund beställer Tjänster och tillhörande Produkter genom att lägga en beställning på Dorunner.se enligt de instruktioner som återfinns där. När Dorunner har bekräftat beställningen genom t.ex. e-post föreligger ett Avtal mellan Parterna. Vid mer omfattande Tjänster kan Dorunner eller Hantverkare återkomma med en offert och beställningen är i det fallet genomförd och Avtal ingått först efter att Kund godkänt offerten.

3.2 Dorunner har rätt att inte acceptera en beställning från Kund, t.ex. om beställningen avser Tjänster som Dorunner inte har möjlighet att utföra eller om det föreligger resurs- eller materialbrist.

3.3 Dorunner har rätt att byta ut viss angiven Hantverkare utan att informera Kund.

4. Vad Dorunner ansvarar för

4.1 Dorunner ska utföra Tjänsterna fackmannamässigt, med omsorg och i enlighet med Avtalet.

4.2 Dorunner ska samråda med Kund i skälig utsträckning för att tillsammans med Kund åstadkomma att Tjänsterna utförs på ett för Kund tillfredsställande sätt.

4.3 Dorunner har rätt att anlita underleverantörer för att utföra Tjänsterna. Dorunner ansvarar dock för utförandet av Tjänsterna som om Dorunner själv utfört Tjänsterna.

4.4 Dorunner ska säkerställa att de Hantverkare som utför Tjänsterna innehar erforderlig utbildning för att utföra Tjänsterna och innehar de tillstånd som krävs för att utföra Tjänsterna i enlighet med de instruktioner och den information som Kund lämnat.

5. Vad Dorunner inte ansvarar för

5.1 Dorunner ansvarar endast för fel i Produkter som tillhandahållits av Dorunner eller Hantverkare i enlighet med vad som följer av Konsumentlagar.

5.2 Dorunner ansvarar inte för utförandet eller resultatet av Tjänsterna om Kund önskar att Tjänsterna utförs på ett sätt som Hantverkare bedömer, och meddelar Kund, avviker från fackmannamässig standard.

5.3 Dorunner ansvarar inte för fel i utförda Tjänster om det beror på Kund, t.ex. Kunds felaktiga handhavande, faktorer utanför Dorunners kontroll, eller felaktig information från Kund som är relevant för utförandet av Tjänsterna.

6. Vad Kund ansvarar för

6.1 Kund ska vara på plats när Tjänsten börjar utföras och avslutas. Om Hantverkare anser att behov finns ska Kund även vara på plats för att samråda rörande t.ex. detaljer kring Tjänstens utförande.

6.2 Kunden ska tillse att Hantverkare får tillträde till de utrymmen, inklusive nycklar och koder som krävs för att Hantverkare ska kunna utföra Tjänsterna i enlighet med Avtalet.

6.3 Kunden ansvarar för att inga hinder, såsom möbler, tavlor eller kablar stör eller tar skada vid utförandet av Tjänsten.

7. Ångerrätt samt avbokning m.m.

7.1 Genom att Konsuments beställning av Tjänsten enligt punkten 3 ovan sker på distans har Konsumenten enligt Konsumentlagar en ångerrätt. Ångerrätten innebär att Konsumenten har rätt att frånträda Avtalet inom fjorton (14) dagar från Avtalets ingående.

7.2 Skulle Konsumenten meddela att denne ångrar sin beställning av Tjänsten har Dorunner rätt till en proportionell andel av det avtalade priset för de Tjänster som utförts tiden innan Konsumenten meddelade Dorunner att denna vill utöva ångerrätten.

7.3 Om Tjänsten färdigställts på Konsuments begäran under den ångerfrist som framgår av punkten 7.1 frånsäger sig Konsumenten ångerrätten.

7.4 Kund har rätt att av- eller omboka en Tjänst utan kostnad. Av- eller ombokning skall ske skyndsamt, och avbokning skall ske mot bakgrund av legitima skäl, inte senare än tre (3) timmar innan den dag då Hantverkaren skulle utfört Tjänsten.

7.5 Avbokning som meddelas senare än vad som anges i punkt 7.1 eller 7.4 eller om Kund inte är på plats enligt punkt 6.1 har Dorunner, å Hantverkarens vägnar, rätt att fakturera en bomkörningsavgift.

7.6 Kund ska meddela ombokning genom att kontakta anlitad och utsedd Hantverkare. I de fall Kund och Hantverkare inte kan komma överens om ny tid för utförandet av Tjänst skall Kund kontakta Dorunners kundtjänst. Detsamma gäller Konsument som vill meddela att denne ångrar sin beställning enligt punkten 7.1 ovan.

7.7 I de fall Hantverkare ombokar Tjänst skall de i första hand göra detta i samråd med Kund. I de fall Hantverkare avbokar Tjänst har Dorunner rätt att ersätta med nya Hantverkare, enligt punkt 3.3.

7.8 Dorunner har rätt att avbryta utförandet av Tjänsten utan kostnad för Dorunner, samt neka Kund att beställa Tjänster om Dorunner bedömer att Hantverkares säkerhet, mot bakgrund av Kunds agerande, inte kan garanteras. Sådana agerande omfattar, utan att vara en fullständig uppräkning, bl.a. våldsamt beteende, trakasserier eller om Kund på annat sätt beter sig respektlöst eller i strid med lag.

7.9 Avbryter Dorunner utförandet av Tjänst enligt punkten 7.8 ovan kommer Dorunner fakturera Kund för beställd Tjänst.

8. Priser och avgifter

8.1 Priser och eventuella avgifter för Tjänster och Produkter framgår av Avtalet. Aktuella priser för respektive Tjänst, vilka kan justeras från tid till annan av Dorunner, hittar Kunden på www.dorunner.se. Om annat inte särskilt anges är samtliga priser angivna inklusive mervärdesskatt. Priserna kommer anges både med och utan eventuellt rut- eller rotavdrag.

8.2 Ändringar och Tillägg (ÄTA), dvs arbete som utöver vad som anges i punkt 3.1 eller vad som annars anses som initial beställning ska behandlas om ÄTA. ÄTA faktureras med 695 kr ink. moms och ev. ROT-avdrag per påbörjad löpande timme och ska överenskommas mellan Kund och Hantverkare på plats.

8.3 Dorunner reserverar sig för eventuella fel i priser och information som återfinns enligt 8.1, men även i andra forum och förbehåller sig rätten att justera sådan information.

8.4 Restid debiteras med 14,9 kr exkl. moms per mil utanför tätort/ordinarie upptagningsområde.

9. Betalning av Tjänster och Produkter

9.1 Betalning sker mot faktura som tillsänds Kund per e-post och betalning ska ske inom fjorton (14) dagar från det att Tjänsten har klarmarkerats av Hantverkaren i Dorunners system.

9.2 Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta enligt lag samt en påminnelseavgift om 60 kr. Om Kund inte betalar efter mottagen påminnelse kan Dorunner överlämna ärendet till inkassobolag.

10. Avdrag för rut och rot

10.1 Konsumenten har möjlighet att nyttja rut- och rotavdrag avseende Tjänsterna om Konsumenten har rätt till dessa avdrag enligt tillämplig lag. Reglerna om skatteavdragen finns på www.skatteverket.se.

10.2 Skulle Skatteverket, oavsett orsak, inte bevilja utbetalning av begärt belopp har Dorunner rätt att debitera Konsumenten för mellanskillnaden.

11. Reklamationer

11.1 Om Kund anser att en Tjänst är felaktigt utförd ska Kund meddela detta till Dorunner inom skälig tid från det att Kunden upptäckte eller borde upptäckt felet. Kunden ska följa Dorunners instruktioner vid reklamation och tillhandahålla sådan information, och när möjligt bilder, som gör det möjligt för Dorunner att bedöma om Dorunner anser att Tjänsten är felaktigt utförd. Reklamation sker via e-post till info@dorunner.se.

11.2 Vid fel eller brist i Dorunners utförande av en Tjänst ska Dorunner ges möjlighet att avhjälpa felet. Om felet inte kan avhjälpas, eller om felet kvarstår efter Dorunners försök till avhjälpande, har Kunden rätt till prisavdrag förutsatt att Kunden gett Dorunner möjlighet att avhjälpa felet.

12. Ansvarsbegränsning

12.1 Dorunners ansvar i förhållande till Kund är begränsat till direkta skador som åsamkas Kunden som en direkt följd av fel i Dorunners utförande av Tjänsterna. Dorunner ansvarar därmed aldrig för indirekta skador såsom exempelvis utebliven vinst, lönebortfall, semesterersättning, eller annan indirekt skada eller följdskada.

12.2 Dorunners sammanlagda ansvar för skador som uppstår under Avtalet ska för varje Tjänst vara begränsat till ett maximalt belopp motsvarande 0,5 prisbasbelopp enligt socialförsäkringsbalken (2010:110).

12.3 De begränsningar i Dorunners ansvar som framgår av punkterna 12.1 och 12.2 gäller inte för skador som uppstår i form av personskador eller om Dorunner har agerat grovt vårdslöst eller med uppsåt eller om ansvar annars följer av tvingande lag.

13. Försäkring

13.1 Dorunner och Hantverkarna innehar en, för Tjänsternas utförande, lämpliga ansvarsförsäkring.

13.2 Kund bör inneha en försäkring som omfattar de utrymmen där Tjänsterna ska utföras.

14. Personuppgifter

14.1 För att Dorunner ska kunna utföra Tjänsterna behandlar Dorunner personuppgifter hänförliga till Kunden. Mer information om Dorunners behandling av personuppgifter finns på https://www.dorunner.se/info/allm%C3%A4nt/integritetspolicy.

15. Force Majeure

15.1 Förhållande som förhindrar eller väsentligen försvårar Dorunners utförande av Tjänst enligt Avtalet, inklusive om utförandet av Tjänst behöver ske till onormalt höga kostnader, som Dorunner inte kunnat råda över, såsom pandemi, myndighetsbestämmelse, allmän knapphet på transporter, varor och energi, eller strejk, blockad, lockout eller annan arbetskonflikt fritar Dorunner från fullgörandet av Tjänst under den tid förhållandet råder.

16. Tvist och val av lag

16.1 Svensk lag ska tillämpas på Avtalet.

16.2 Tvist mellan Kund och Dorunner med anledning av Avtalet ska avgöras av Stockholms tingsrätt som första instans. Oaktat vad som framgår av punkten 16.2 har Konsument dock alltid rätt att väcka talan vid rätten i den ort där Konsumenten har sin hemvist.

16.3 Oaktat vad som framgår av punkten 16.2 har Konsument dock alltid rätt att väcka talan vid rätten i den ort där Konsumenten har sin hemvist.

16.4 Om tvist uppstår mellan Konsument och Dorunner som inte kan lösas dem emellan på egen hand har Konsumeten rätt att vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden med adress Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se, i den mån nämnden är behörig att pröva frågan.